سلامت پس از باروری

آنچه زنان باید درباره سلامت پس از باروری بدانند
باروری
باروری

در پي فعاليت‌هاي چندين ساله‌ام در بيمارستان‌هاومراكز بهداشتي- درماني به صورت دایم، با بانوان ميانسال و سالمندي برخورد داشته و دارم كه از عوارض متعدد يائسگي و بيماري‌هايي از قبيل پوكي استخوان، آرتروز، چاقي و افسردگي رنج برده و گاه ناتوان گشته، خسته و مستاصل راه علاج و درمان مي‌طلبند و کدام دارو است كه عوارض متعددي را در برنداشته باشد. براي گرفتن نتيجه مناسب و مورد نظر بايد راه و روش زندگي را تصحيح كنیم و به تمامي جنبه‌هاي روحي و جسمي بانوان بپردازيم و براي اين كار بايد برنامه‌ها را از سنين پايين دنبال كنيم. مادر و همسر ايراني در گذار زندگي و تلاش براي به ثمر رسانيدن فرزندان سلامت پس از باروری با روح بلند ايثار از خود مي‌گذرد و همه چيزش حتي جواني و مهمتر از همه سلامتي خود را فدا مي‌كند. سلامتي، همان متاعی  كه در ميانسالي براي پشتيباني همسر و دلگرمي فرزندانش به ذره‌اي از آن نيازمند گشته و خود بار عاطفي را بر دوش خانواده و هزينه اضافي را بر سيستم بهداشت و درمان جامعه تحميل مي‌كند. متوسط عمر زنان امروزه 78 سال است كه پيش‌بيني می‌شود اين عدد به زودي تا 80 سالگی افزايش يابد، حتي با ارايه خدمات بهداشتی، درماني بهتر، همه ما درآينده 90 تا 100 سال عمر خواهيم كرد. اين بدان معنا است كه متوسط زنان سال‌هاي بيشتري از عمر خود را بعد از يائسگي سپري مي‌كنند پس بايد كيفيت زندگي در اين سال‌ها را بالا برد. در نظر بگيريد خانمي كه نيمي از زندگي خود را به تشكيل خانواده و مسائل مربوطه اختصاص داده است مي‌تواند در نيمه باقي مانده عمر خود دوباره به دانشگاه برود يا شغل جديدي را آغاز كند، مسافرت برود و يك زبان بيگانه بياموزد. ما نبايد خود را به يك شغل يا راه و روش در زندگي محدود كنيم. زماني كه روح و جسم خود را تقويت كنيم، نقطه نظرات ما در  سلامت پس از باروری زندگي پيشرفت خواهد كرد. يائسگي در زندگي بيشتر زنان هنگامي است كه خود را كشف مي‌كنند. خودي كه چه‌بسا در گيرودار تشكيل خانواده، كسب‌ روزي و روزمرگي آن را گم كرده‌اند. ممكن است مراحل اين شناخت ساده نباشد اما نتايج اين كشف مجدد مانند سفري با ارزش و شگرف است. بايد بسيار خشنود باشيد كه در اين جاده گام برمي‌داريد.
یائسگی
كلمه يائسگي يا «منوپوز» برگرفته از دو ريشه يوناني منو به معناي ماهيانه و پوز به معني متوقف است. يائسگي توقف عادت ماهيانه و پايان يافتن قدرت باروري است. به خانمي كه به مدت يك سال قاعده نشود يائسه‌ مي‌گويند. دوران قبل از آخرين عادت ماهيانه را دوران پيش يائسگي يا پره مونوپوز مي‌نامند كه اين دوران از چند ماه تا چندين سال متغير است و با قاعد‌گي‌هاي نامنظم و علايمي مانند گرگرفتگي، تغيير الگوي خواب، خستگي، تپش قلب، خشكي واژن، تغييرات خلق و خو و اضافه وزن همراه است.
آغاز يائسگي
امروز براي بيشتر بانوان شروع يائسگي از سنين 48 تا 52 سال است، جالب است بدانيد به سن متوسط يائسگي  سلامت پس از باروری در قرن گذشته 4 سال اضافه شده است و متخصصان زنان گزارش كرده‌اند كه بسياري از بانوان تا سن 60 سالگي نيز قاعدگي داشته‌اند. بهبود وضعيت تغذيه‌اي، زندگي سالم و پيشرفت‌هاي پزشكي‌ از دلايل مهم افزايش سن باروري است. اين اخبار شايد براي خانم‌هايي كه به دلايلي ازدواج و بچه‌دار شدن را به تعويق انداخته‌اند، خوشحال كننده باشد. عوامل مهمي كه در سن يائسگي دخيل هستند عبارتند از:
1- روش و سبک زندگي
مطالعات متعددي نشان مي‌دهد كه شيوه زندگي در شروع يائسگي موثر است براساس مطالعات گسترده در گينه نو، خانم‌هاي دچار فقر تغذيه‌‌اي در حدود سن 43 سالگي و آنهايي كه تغذيه كامل‌تري داشته‌اند در سن 47 سالگي يائسه شده‌اند.
مطالعات نشان مي‌دهد كه زنان اروپايي و آسيايي به دليل داشتن عادات زندگي سالم‌تر نسبت به خانم‌هاي آمريكايي در سنين بالاتري يائسه مي‌شوند. سلامت پس از باروری
2- طبيعت و تربيت
توارث را همواره بايد در نظر داشت. براساس برخي ملاحظات خانم‌ها معمولا الگوهاي مادري خود را دارا هستند و دختران مادراني كه در سن بالاتري يائسه شدند ديرتر يائسه مي‌شوند اما آيا در اين مورد طبيعت نقش دارد يا الگوهاي زندگي؟ گروه زيادي از متخصصان معتقدند كه فرهنگ قومي و تربيت خانوادگي در مقايسه با توارث داراي نقش مهمتري بوده و فرزندان عادات والدين خود را تقويت مي‌كنند. اين كه چقدر ورزش مي‌كنند، چه مي‌خورند، چگونه مي‌خورند، نحوه برخورد با مشكلات زندگي ، مصرف الكل و …
3- دخانيات
نتايج به دست آمده از مطالعات گسترده نشان مي‌دهد كه سيگاري‌ها زودتر يائسه مي‌شوند. براي این یافته دو توضيح احتمالي وجود دارد.
1- نيكوتين با تاثير بر سيستم اعصاب مركزي موجب كاهش ترشح هورمون‌ها است.
2- نيكوتين آنزيم‌هاي کبدی را فعال کرده و متابوليزم هورمون هاي جنسي را تغيير مي‌دهد.
4- ضربه
ضربه ممكن است باعث وقوع يائسگي پيش از موقع شود و اين يائسگي پيش از موعد هنگامي است كه قبل از 40 سالگي اتفاق افتد. لازم است بدانيد كه استرس طولاني مدت يا بحران ناگهاني موقتا باعث وقفه در توليد برخي هورمون‌ها شده و در پاسخ به اين عدم وجود هورمون،‌ توليد استروژن و پروژسترون با آزادسازي تخمك و تخمدان‌ها متوقف مي‌شود.
5-  کم وزنی
زنانی که برای مدت طولانی دچار سوء تغذیه هستند سال‌ها زودتر از حالت طبیعی یائسه می‌شوند. اگر وزن خانمی به صورت غیرمعمول پایین باشد، کار تخمدان‌ها متوقف شده و باعث یائسگی پیش از موعد می شود. زنان دچار سوء تغذیه در دهه سوم یا حتی دوم زندگی قدرت تولید مثل خود را از دست می‌دهند.  ادامه دارد…

Check Also

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری آنفولانزا آماری که برای بیماری آنفولانزا اعلام می شود، سالانه حدود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button