واکسیناسیون در زمان بارداری

واکسیناسیون

ایمن سازی زنان باردار بدون سابقه واکسیناسیون وبا سابقه واکسیناسیون با یکدیگر متفاوت است.واکسن توام بالغین (دیفتری-کزاز)،واکسن آنفلوانزا وهپاتیت B واکسن هایی هستند که می توان با شرایط خاص به خانم های باردار تلقیح نمود.

1-واکسن توام بالغین:این واکسن باکتری کشته شده دیفتری و کزاز می باشد .و در دوران بارداری میتوان به خانمها تلقیح کرد.البته چنانچه از آخرین نوبت تلقیح این واکسن کمتر از ده سال گذشته باشد و خانم باردار شده باشد،نیازی به تلقیح آن نیست .ولی اگر از آخرین نوبت ده سال یا بیشتر گذشته باشد،خانم باردار باید یک نوبت تلقیح نماید.

2-واکسن انفلوانزا:خانمهای بارداری که  سه ماهه دوم و سوم آنها در فصل پاییز یا زمستان باشد می توانند واکسن آنفلوانزا را تلقیح نمایند.

3-واکسن هپاتیت ب:این واکسن در سه نوبت (بعد از واکسن اول واکسن دوم با فاصله یک ماه از اولی و واکسن سوم با فاصله شش ماه از اولی )تلقیح می شود.

4-واکسن مننژیت:خانمهای بارداری که قصد سفر به مناطقی مانند مکه،کربلا و…. دارند میتوانند این واکسن را تلقیح کنند.

5-واکسن سرخجه:ویروس سرخجه سبب بیماری می شود که در افراد غیر باردار اهمیت زیادی ندارد.در حالی که در طی بارداری باعث سقط وناهنجاری های مادرزادی شدید می شود.خانم هایی که قصد باردار شدن دارند،ابتدا باید آزمایش آنتی بادی سرخجه را انجام دهند و در صورتی که به این بیماری مبتلا نشده باشند یا قبلا واکسن این بیماری را تلقیح نکرده اند،قبل از بارداری حتما باید بر علیه این بیماری واکسینه شوند.

بهتر است 2-1 ماه بعد از تزریق این واکسن بارداری اتفاق نیفتد.هر چند که مدارک علمی که بر اساس مطالعات مختلف انجام شده جمع آوری شده اند هیچ گونه ناهنجاری مادر زادی در موارد باردار شده در زمان کمتر از یک ماه پس از واکسن گزارش نکرده اند.

تز ریق واکسن سرخجه در دوران بارداری ممنوع می باشد.

Check Also

شایسته-ترین-فرد-برای-تربیت-فرزندان

شایسته ترین فرد برای تربیت فرزندان

شایسته ترین فرد برای تربیت فرزندان شایسته ترین فرد برای صحبت کردن با کودکمان در …

One comment

  1. مادرمن درماه های اول بارداریش واکسن مننژیت زدواسه سفرحج.الان داداشم دچار یه سری نقص های مادرزادی شده.دکترگفت بخاطر زدن واکسن بوده.دروغه که تاثیربدنداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button